Starten als Virtual Assistant? Drie belangrijke tips!

Hoewel ik net als Virtual Assistant begonnen ben, krijg ik toch al verzoeken om tips binnen hoe als VA te starten. Vragen van andere dames die in een nog priller stadium van ondernemen zit. Een upcoming beroep?! Ik dacht het wel. Naast het feit dat er in Nederlander een toenemend aantal mensen als zelfstandig ondernemer starten schrijven steeds meer mensen zich in onder de noemer: Virtual Assistant of Virtueel Assistent.

Als jij als VA wil starten dan kun je op internet inmiddels al heel wat opleidingen vinden. Aan ieder de keus of hij/zij dit wel/niet nodig acht voor het opstarten van een Virtual Assistant bedrijf. Met logisch nadenken kom je al een heel eind. Maar aan de andere kant, voor een nieuw netwerk en het kunnen delen van ervaringen om van elkaar te leren is ook wat te zeggen.

Maar, voordat jij je inschrijft voor een opleiding of een website aan het inrichten bent, wil ik eerst een paar stappen met jou terug. Terug naar de basis: de kern. De kern van waarom jij voor jezelf wilt beginnen en wie jij bent. Pas dan kun jij antwoord geven op de vragen: Ga ik als Virtual Assistant starten? En, welke diensten ga ik als Virtual Assistant aanbieden en aan wie? Dus, hierbij mijn drie belangrijke tips!

Tip 1: What’s in a name?

Als jij bedacht hebt Virtueel Assistent te worden, dan heeft iets jou getriggerd. Grote kans dat dat door het stukje ‘virtueel’ in de titel komt. Daaronder wordt verstaan: werken op afstand, op eigen locatie. Werken waar en wanneer jij wilt. Op vakantie, in het buitenland, in een koffietent, in de tuin, op jouw zolderkamer. Het geeft een gevoel van vrijheid. Vrijheid om te werken wanneer het jou het beste uitkomt. Rust om te kunnen plannen. Ruimte voor de dingen die echt belangrijk zijn voor jou.

En de basis die daaraan ten grondslag ligt is volgens mij dat wij het liefste willen werken om te leven. Genieten van het leven en daarom om het leven heen het werk willen inplannen. Niet gebonden te zijn aan de locatie, tijden en deadlines door werkgevers vastgesteld.

Meer zeggenschap over die zaken kan als jij eigen baas bent. En voor jezelf werken wordt dubbel zo leuk wanneer jij werk doet waar jij blij van wordt.

Dus, kijkende naar wat jij wilt aanbieden als dienst in plaats van naar de functietitel, wil jij jezelf dan echt virtual assistant noemen? Of ben jij een virtual webdesigner? Business coach op afstand? Personeelsadviseur, blogger, tekstschrijver…?

Jouw toekomstige functietitel hoeft geen Virtual Assistant te zijn.

 Tip 2: Wat ga jij als dienst aanbieden?

Voordat jij met plannen maken begint. Nog ver voordat jij over een website gaat nadenken, de verzekeringen, hardware, software, voorwaarden, contracten et cetera. Bedenk dan eens goed wat jij als dienst gaat aanbieden. Waar ben jij goed in en (heel belangrijk) wat vind jij leuk om te doen? En dan bedoel ik niet iets vaags als: “Ik wil andere ondernemers ondersteunen.”. Maak het concreet. Waar ga jij ze dan in ondersteunen? Welk probleem ga jij oplossen? Welke zorg ga jij wegnemen? Welke werkzaamheden horen daar concreet bij? Schrijf het eens op. Hou het idee tegen mensen in jouw omgeving aan. Snappen zij wat jij bedoelt?

Hoe je daarmee begint? Begin bij jezelf.

  • Waarom wil jij voor jezelf beginnen? Wat zijn je verwachtingen? Wanneer is het zelfstandig ondernemer voor jou een succes? Wees eerlijk tegen jezelf. Maak het ook eens echt helder.
  • Welke werkzaamheden wil jij gaan doen? Maak eens een lekker lange lijst. Niet nadenken, gewoon opschrijven.
    • Stap 1: Schrijf alles op waar je ervaring mee hebt. Even niet beoordelen, gewoon noteren.
    • Stap 2: Streep alles door wat je echt níet wil doen. Want iets kunnen, hoeft nog niet te betekenen dat jij het leuk vindt. En dat willen wij natuurlijk wel.
    • Stap 3: Als je werkzaamheden opgeschreven hebt waar je nog niet zo goed in bent maar wel leuk vindt: word hier beter in! Doe een cursus, opleiding, lees boeken, volg e-courses. Ontwikkel jezelf.
    • Stap 4: Kies de drie dingen die jij wilt gaan aanbieden aan klanten. Combineer eventueel wat werkzaamheden in hapklare brokken.

Hou die werkzaamheden waarop jij je wilt focussen voor ogen bij de verdere communicatie die jij over jouw aanbod gaat doen.

Tip 3: Wie is jouw doelgroep?

En dan tip nummer drie: aan welke ondernemers ga jij jouw dienst aanbieden? Dus, wie is jouw doelgroep? En nee, dat zijn geen ‘andere drukke ondernemers’, ik bedoel een type ondernemer, een branche, een niche. Denk na over met welk soort mensen jij graag wilt samenwerken. Welke opleidingen hebben zij gevolgd, wat zijn hun hobby’s en hun interesses? Want hiermee kun jij vaststellen waar jij jouw doelgroep gaat vinden.

Maak dit concreet zodat jij jouw specifieke doelgroep kan benaderen met die bovenstaande specifieke diensten die jij gaat aanbieden.

Op jouw doelgroep sluit jij straks al jouw communicatie aan (visitekaartjes, website, teksten, advertenties, Facebook posts, LinkedIn berichten, artikelen).

Blijf verbeteren

Makkelijk? Nope! Maar ik hoop dat deze tips jou verder helpen om een mooi eigen bedrijf op te starten. Wellicht dat jij nog best wat gaat schuiven met jouw aanbod en doelgroep. Maar begin met deze drie tips, praat met anderen, gebruik de reacties die jij krijgt om jouw dienst en doelgroep verder aan te scherpen. Ga jouw idee pitchen, luister naar de feedback, concretiseer en specificeer. Elke keer wordt jouw aanbod een stukje duidelijker en krijgt jouw doelgroep (letterlijk) een gezicht.

Pas nadat jij heldere antwoorden kunt formuleren op bovenstaande hoofdvragen, hoef jij je druk te maken over de praktische kant van het starten van een bedrijf. En daar zijn legio tips en lijstjes voor te vinden. Bijvoorbeeld bij de KvK.

Heel veel succes maar vooral: heel veel PLEZIER!
Want doen wat je leuk vindt geeft zo veel energie en inspiratie!